مدرسه تاریخی میرزا جعفر مشهد
نوشته شده توسط : hosnavi

مدرسه  تاریخی میرزا جعفر مشهد

 

اين مدرسه در زمره بناهاي تاريخي است که در دوره صفويه به هنگام سلطنت شاه عباس دوم 1052ق. به هنگام روابط حسنه دولت ايران با گورکانيان هند در شهر مشهد ساخته شد. اين مدرسه را دو برادر به نامهاي «ميرزا محمد طاهر مشهور به وزيرخان و «ميرزا محمد جعفر» مشهور به سروقد، از فرزندان «ميرزا تقي مشهدي» و اعقاب خواجه شمس الدين جويني در سال 1059ق. ساخته‌اند و در سال 1079ق. موقوفات گرامندي را بر آن وقف کرده‌اند. ولي از آنجا که ميرزا جعفر، تصدي ساخت آن را برعهده داشته و رقباتي هم وقف مدرسه کرده است مدرسه به نام او مشهور شده است (وي از بازرگان معروف خراسان بوده که با هندوستان داد و ستد داشته است.

تاکنون اين مدرسه يکي از معتبرترين و مهمترين مراکز تدريس، تحصيل و بحث و پژوهش علما، استادان و چهره‌هاي برجسته علمي و ديني و سالها به عنوان مرکز حوزه علميه مشهد شناخته مي‌شده همچنان که اکنون نيز با الحاق به دانشگاه رضوي نقش ارزشمندي را داراست و برای مسافران تور مشهد دیدنی و جالب است.

_میرزا_جعفر_مشهد_6.jpg

_میرزا_جعفر_مشهد_2.jpg

این مدرسه در ضلع شمالی صحن انقلاب حرم امام رضا (ع) قرار دارد و سال ۱۲۸۵ قمری به دستور  والی خراسان بازسازی شد و با کاشی های معرق و سبک معماری ممتاز تزیین شد.از معماری قابل توجه این بنا می توان به  گچبری‌های در ورودی مدرسه اشاره کرد که متأسفانه با گذشت زمان نابود شد. از جاهای دیدنی این مدرسه ایوان شمالی مدرسه است که دارای مقرنس، کاشیکاری معرق و کتیبه‌هایی کم‌نظیر می باشد. این مدرسه سالها به عنوان مرکز حوزه علمیه مشهد بوده است و امروزه نیز  به دانشگاه رضویمشهد الحاق شده است. این مدرسه از جاههای دیدنی برای مسافران تور مشهد می باشد..

 

_میرزا_جعفر_مشهد_3.jpg

 

_تاریخی_میرزا_جعفر_مشهد_1.jpg

 





:: برچسب‌ها: دیدنی های مشهد,جاذبه های گردشگری مشهد,مناطق توریستی مشهد ,
:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 مهر 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: